Betaling af en uønsket forsikring
Thomas var glad for at tale med nogen i telefonen, men han vidste ikke, at den, han talte med, solgte ham en dyre forsikring. Siden den dato, 2. august, har Topdanmark sendt ham mange breve, som Thomas ikke engang har læst. Først og fremmest fordi Thomas i denne periode har været involveret i adskillige ulykker, der har gjort ham immobiliseret, og han er ikke gået hen for at hente sin post. Og for det andet, fordi da han modtog dem, gik der lang tid, før han åbnede dem og fandt ud af, at han skulle betale en stor sum penge. Thomas er meget overvældet og føler sig hjælpeløs i denne situation uden at vide, hvad han skal gøre. Ps. Jeg er en venniner af Tomas. Han har problemer med kommunikationen, så jeg prøver at hjælpe ham, men jeg har ikke en telefon i øjeblikket. Jeg vil gerne vide om Thomas\' rettigheder. Telefonen jeg giver er Thomas, men nogle gange kan det være svært at kommunikere. Jeg kan sende dig hele brevet sendt fra Topdenmark til Thomas siden 2. august. Jeg håber, jeg var i stand til at forklare problemet klart.
Svar fra Demenslinien:
Kære Thomas
Det kan blive et stor problem, når personer med demens får sagt ja til et køb, ved telefonsalg, som de enten glemmer eller ikke har forstået konsekvensen ved. For, at det ikke sker igen, vil jeg anbefale dig at sørge for at Thomas kommer på Robinsonlisten, det er en liste til beskyttelse mod reklamer - Dette gøres via borger.dk:
Du har muligheden for at tale med vores socialrådgiver via Demenslinien på 58505850 eller ved at sende en mail til os på demenslinien@alzheimer.dk , hun kan forhåbentlig være med til at afklare, hvordan han kan komme fri af aftalen.
Med venlig hilsenDemensliniens rådgiver
P.S. Vidste du, at Alzheimerforeningen udelukkende er finansieret af frivillige bidrag?
Vores gratis rådgivning på Demenslinien er derfor afhængig af din og min støtte.
Vil du være med til at sørge for, at andre også kan få glæde af vores rådgivning, kan du give os et bidrag.