Juridiske forhold

MitID brugerID

Vi i familien er kommet i en knibe. Min svigermor er for 2 måneder siden faldet og brækkede hoften og efterfølgende har det vist sig at hun har en ret fremskreden demens. Lægen er igang med udredningen, så vi ved endnu ikke hvilken type, men det er helt sikkert at der er noget. Ved faldet der førte til brækket hofte var der intet hovedtraume, så det er med stor sandsynlighed ikke derfra det kommer. Vi bor selv ca. 2 timers kørsel fra hende og kan derfor ikke være der så ofte, det er også rigtig psykisk hårdt for min kæreste at opleve sin mor i den tilstand hun er kommet i. Vi har begge fuldtidsarbejde - jeg også weekendarbejde- og en lille datter. Vi har over de seneste 2 år lagt mærke til personlighedsændringer, manglende initiativ (bl.a ifht genoptræning af brækket hofte), svækket hukommelse, problemer med at orientere sig i tid og sted, problemer med sproget og hallucinationer. Der er sikkert også mere, men det er hvad jeg lige kan komme på. Nu er problemet at hun har glemt sit MitID brugerID som jo efterhånden skal bruges til alt. Regninger kan ikke betales, e-boks kan ikke læses (der skal komme flere indkaldelser) og der kan ikke bestilles tider til borgerservice fordi hun ikke kan komme ud af sin lejlighed på anden sal (ingen elevator). Hun kan ikke fastholdes i aktiviteter som er længere end max. 1 min, så glider hun over på et andet emne eller falder i søvn i kørestolen, så man kan ikke få oplyst brugerID ved at ringe til MitID. Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan tilgå noget som helst fordi man ikke kan huske sit MitID? Er der noget vi kan gøre? Vi kan ikke en gang få lavet fuldmagter til banken fordi de kræver at hun underskriver digitalt. Det ender med at hun ikke kan få leveret mad fordi regningen ikke kan betales eller ikke kan få leveret medicin fordi vi ikke kan oprette det på betalingsservice

Læs hele brevet
06. januar 2023

Svar fra Demenslinien:

Kære Kylle

I er desværre ikke de eneste, som er kommet i knibe i forhold til digital adgang. Der er dog forskellige muligheder for at få sit bruger id igen.

Se dette link.

Glemt bruger-ID - MitID bruger-ID - Hjælpeunivers - Hjælp - MitID 

 Hvis din svigermor er i stand til at give samtykke, kan en af jer anmode om en digital fuldmagt, så I vil kunne hjælpe hende til at læse sin post fra flere offentlige selvbetjeningsløsninger, blandt andet minsundhed    

Det kræver at din svigermor er i stand til at forstå konsekvenserne af en fuldmagt.

www.borger.dk kan man anmode om en digital fuldmagt. Man kan vælge at få sendt den digitale fuldmagt ud til din svigermor, så hun kan underskrive den der.

På samme måde vil  det også være muligt for banken at anerkende en fysisk fuldmagt, hvis altså din svigermor forstår konsekvenserne af fuldmagten.

Hvis din svigermor ikke er i stand til at give samtykke til en fuldmagt, kan I hjælpe hende på den måde, at hun kan blive fritaget for elektronisk post. Herved vil din svigermor få sendt alt post hjem til sig.

Hvis din svigermor ikke er i stand til at forstå konsekvenserne af en fuldmagt, må I overveje om der er grundlag for at søge et økonomisk værgemål. Det skal gøres igennem Familieretshuset. www.familieretshuset.dk

Det kan være en god ide at tage kontakt til demenskoordinatoren i din svigermors kommune, så hun kan være med til at støtte og vejlede din svigermor.

Du er meget velkommen til at ringe til os på Demenslinien på 58505850  for en uddybning.

Med venlig hilsen

Demensliniens rådgiver

 

P.S. Vidste du, at Alzheimerforeningen udelukkende er finansieret af frivillige bidrag?

Vores gratis rådgivning på Demenslinien er derfor afhængig af din og min støtte.

Vil du være med til at sørge for, at andre også kan få glæde af vores rådgivning, kan du give os et bidrag.

Tilbage til brevkassen

Bestil samtale

Skriv et brev til Demensliniens brevkasse

OBS: Brevkassen holder sommerferielukket og åbner igen til september. Nedenfor kan du skrive dit spørgsmål til Brevkassen - det er gratis og anonymt. Udfyld venligst oplysningerne herunder - så kan vi bedst muligt hjælpe dig, og andre kan senere få glæde af dit spørgsmål. Det er kun dit kaldenavn der vises i brevkassen. Du kan forvente svar inden for en uge. Vi sender en e-mail med dit spørgsmål og svar, når dit brev er besvaret.

Dette navn vises på hjemmesiden

Ved at offentliggøre dit brev kan andre i samme situation få glæden af læse dit brev - på den måde kan vi hjælpe hinanden. Rådgiveren behandler og anonymiserer alle breve inden de bliver offentliggjort.