Øvrigt

Hvad stiller jeg op med vreden?

Min mand, som har frontallapsdemens, bliver ofte meget vred på mig. Jeg prøver igen og igen at få ham til at forstå, at det som regel er, fordi han har misforstået noget, at han bliver så vred. Men det er, som om han kun bliver endnu mere vred. Hvordan får jeg ham til at forstå?

Læs hele brevet
01. november 2020

Svar fra Demenslinien:

Kære Hustru

Det gælder ikke om at få ham til at forstå. Du har nok ret i, at det er misforståelser, som ligger til grund for vreden. Men din mand deler nok desværre ikke den opfattelse, og det vil sjældent lykkes dig at overbevise ham. Lyt i stedet til ham. Prøv at forstå, hvad han oplever og kom ham i møde. Prøv at respektere hans oplevelse, forsøg så at tale om et andet mere neutralt emne og brug bevidst afledning, så tingene bliver talt ned i stedet for op. Lykkes det ikke at få talt ham væk fra vreden, så prøv at gå væk, men endelig ikke i vrede – vær så neutral som muligt. Kom så tilbage og start på en frisk. Ved ikke at fastholde konflikten vil vreden ofte forsvinde af sig selv.

Med venlig hilsen

Demensliniens rådgiver

 

P.S. Vidste du, at Alzheimerforeningen udelukkende er finansieret af frivillige bidrag?

Vores gratis rådgivning på Demenslinien er derfor afhængig af din og min støtte.

Vil du være med til at sørge for, at andre også kan få glæde af vores rådgivning, kan du give os et bidrag.

Tilbage til brevkassen

Bestil samtale

Skriv et brev til Demensliniens brevkasse

OBS: Brevkassen holder sommerferielukket og åbner igen til september. Nedenfor kan du skrive dit spørgsmål til Brevkassen - det er gratis og anonymt. Udfyld venligst oplysningerne herunder - så kan vi bedst muligt hjælpe dig, og andre kan senere få glæde af dit spørgsmål. Det er kun dit kaldenavn der vises i brevkassen. Du kan forvente svar inden for en uge. Vi sender en e-mail med dit spørgsmål og svar, når dit brev er besvaret.

Dette navn vises på hjemmesiden

Ved at offentliggøre dit brev kan andre i samme situation få glæden af læse dit brev - på den måde kan vi hjælpe hinanden. Rådgiveren behandler og anonymiserer alle breve inden de bliver offentliggjort.